Bevallingspijn

Terug naar pagina Bevalling

Voor een goed verloop van de bevalling zijn rust, vertrouwen in jezelf en een gevoel van veiligheid heel belangrijk. Het is daarom goed dit zoveel mogelijk voor jezelf te creëren. Ontspanning bevordert de aanmaak van Endorfine. Endorfine is een lichaamseigen morfine-achtig hormoon en helpt je de pijn beter te verdragen. Warmte van bijvoorbeeld een kruik, een douche of een bad kan je helpen zo goed mogelijk te ontspannen, evenals ademhalingstechnieken (bijvoorbeeld ademen richting de buik), of massage van de onderrug.
Naast de verloskundige kan ook een doula helpend zijn tijdens het proces van de bevalling. Een doula (= grieks voor 'zorgende vrouw') is tijdens de hele bevalling bij je en ondersteunt je waar nodig, zie
www.deverloskundige.nl/krachtigeverhalen

Vaak is pijnstilling niet nodig en kan op andere manieren de pijn worden verzacht. Toch kan pijnstilling wenselijk zijn bij bijvoorbeeld ondraaglijke pijn, paniek, angst of uitputting. We zullen dan op dat moment samen met je bekijken wat de mogelijkheden ten aanzien van pijnstilling zijn. In het Groene Hart Ziekenhuis zijn twee mogelijkheden van pijnbestrijding beschikbaar: pethidine of epidurale analgesie (ruggeprik).

Het nieuwste middel van pijnbestrijding zijn steriele waterinjecties.

Sinds kort kunnen verloskundigen vrouwen die thuis of in het ziekenhuis bevallen injecties met steriel water geven als pijnbestrijding tegen pijn in de onderrug. Deze injecties kunnen ook thuis worden toegepast omdat water geen medicatie is en er geen monitoring van de moeder of het kind nodig is. Ze zijn een goede aanvulling op de huidige pijnbestrijdingmethodes.

Hoe werkt het? Tijdens een wee worden in de rug 4 injecties gegeven met steriel water.
En dan? Het steriele water zorgt voor plaatselijke irritatie in de onderrug. En neemt daardoor een flink deel van de baringspijn weg.
Het effect? Volgens Myra, die voor de waterinjectie heeft gekozen tijdens haar bevalling is, is het effect enorm. "De pijn van mijn weeën ging van 7 naar 3. De steriele injecties zijn veilig en ik had geen bijwerkingen."

bekijk deze PDF voor meer informatie over het omgaan met pijn tijdens de bevalling.

Mocht je nog vragen hebben, of wil je de mogelijkheden voor je bevalling bespreken, geef dit dan aan op het spreekuur.
logovpg.jpg

ANTJE
T 0182 527251
M 06 51372250

CAATJE
T 0182 550773
M 06 22351585

NEELTJE
T 0182 513594
M 06 22858585

ADRES
Ronsseweg 3b
2803 ZA Gouda

PARKEREN
Onze praktijk bevindt zich in het parkeergebied voor dagkaart en vergunninghouders.parkeerbord.jpg
Op de plattegrond is te zien waar je gratis kunt parkeren als je onze praktijk bezoekt.
plattegrond

TELEFONISCH SPREEKUUR
ma  t/m do: 8.30 - 12.30
ma: 18.00 - 21.00
Antje: 0182 527251
Caatje: 0182 550773
Neeltje: 0182 513594

HET GROENE HART ZIEKENHUIS
bel je als je ons op het vaste
en mobiele nummer niet kunt
bereiken. T 0182 505050

mail@verloskundigenpraktijkgouda.nl
let op: het duurt soms enkele dagen voor je email wordt beantwoord. Gebruik dit email-adres dus alleen voor niet dringende zaken
Voor medische of zorginhoudelijke vragen graag bellen naar het vaste nummer en bij spoed naar het mobiele nummer.